Tutarsızlığın Tutarsızlığı-Kurtubalı İbn Rüşd

Kurtubalı İbn Rüşd’ün Tutarsızlığın Tutarsızlığı Kitabının Oku, Kurtubalı İbn Rüşd’ün Tutarsızlığın Tutarsızlığı Kitabından Alıntılar, Kurtubalı İbn Rüşd’ün Tutarsızlığın Tutarsızlığı Kitabından Felsefi Sözler, Kurtubalı İbn Rüşd’ün Tutarsızlığın Tutarsızlığı Kitabının Özeti, Kurtubalı İbn Rüşd’ün Tutarsızlığın Tutarsızlığı Kitabından Sözler.

Kurtubalı İbn Rüşd’ün Tutarsızlığın Tutarsızlığı kitabı sözleri, alıntılar:

Felsefeciler diyor ki: Öncesi olanın öncesizden çıkması kesinlikle olanaksızdır. Çünkü bir öncesizin bulunduğunu ve evrenin bu öncesizden çıkmadığını varsaydığımız zaman bu ancak onun var oluşunu öne alıp yeğleyen birinin olmayışındandır…

İmkân, hem eylem yapma gücü olarak fâilde ( etken ) hem de dış etkiyi kabul edebilir olma anlamında münfailde ( edilgen ) bulunur.

Eylemlerinin çoğunu istenç ile gerçekleştirdiği gibi, doğal olarak yaptıkları da vardır.

Eylenen, eyleyenin istencinden sonra gerçekleşebilir, ancak, eyleyenin eyleminden sonra gerçekleşmesi olanaksızdır.

Bu durumda çözümsüzlük olduğu gibi sürmektedir. Öyleyse Gazali iki durumdan birini kabullenmek zorundadır: Ya eyleyenin eylemi eyleyende bir değişim gerektirmez ki, bu durumda dışardan bir değiştirici gerekir. Ya da eyleyene ilişik olmayan bir değiştiriciye gereksinim olmaksızın değişenin özünde birtakım değişikliklerin gerçekleşebileceği ve bazı değişikliklerin bir değiştirici olmaksızın öncesize ilişebileceği kabul edilmelidir.

Birincisi: Eyleyenin eylemi, bir değişimi gerektirir; her değişim de bir değiştiriciyi gerektirir. İkincisi: Öncesiz varlık, değişimin hiçbir türüne açık değildir. Bütün bunların açık seçik olarak anlatılması çok güçtür.

Gazali, filozoflara yanıt olarak der ki: Eğer, denilirse ki; bu söylenenlerin olanaksız olduğu açıktır. Çünkü sonradan olan şey, zorunlu kılınmış ve bir nedene bağlanmıştır…

Öyleyse, evrenin var oluşundan önce istenç sahibi vardır, istenç vardır, istencin istenç olunana ilgisi vardır. Ne isteyende, ne istençte, ne de istenç için daha önce bulunmayan herhangi bir ilişkide yenilenme vardır. Çünkü yenilenme değişim demektir.tutarsizligin tutarliligi ibn rusd

Sonsuzluk söz konusu olduğundaysa iki bütünün birbirinden az ya da çok olması söz konusu değildir. Eğer azın çoğa orantısı kabilinden bir orantıdan söz edersek burada başka bir olanaksızlık söz konusudur.

Bu durum, kesintisiz peşi sıra gelen hareketlerde değil, sonra gelen için önce gelenin bir neden olarak düşünüldüğü şeylerde söz konusudur. Örneğin, bir insan tıpkı kendisi gibi bir insan doğurur. Söz konusu insanı sonradan var eden başka bir insandır.

Henüz Oylama Yapılmadı.

Sizlere Daha İyi Hizmet Vermek İçin Lütfen Oylama Yapınız.

0 1 2 3 4 5

Sevebilirsin...

Yorumlarınızı Bekliyoruz. ☺